jueves, 7 de abril de 2011

Acto de clausura y entrega de premios curso 2010-2011




Més de 1.000 alumnes de diferents centres han participat al projecte L'Escola al Mercat

  • Majoristes, detallistes, infants i alumnes de l'Escola d'Hoteleria reben diferents premis i reconexeiments per la seva participació en aquest projecte
  • Administracions i entitats han unit esforços per millorar hàbits alimentaris i dinamitzar els mercats
Palma, 7 d’abril del 2011.-L'Escola al Mercat és un projecte que neix a partir de tres objectius clau: millorar els hàbits alimentaris dels més joves (en particular, promoure el consum de fruites i hortalisses), dinamitzar els mercats per augmentar la competitivitat de tota la cadena i promoure el consum responsable.

El projectes l’Escola al Mercat s’ha adreçat principalment a l'alumnat de centres educatius durant tot el curs escolar i també als professors corresponents. En concret, han visitat els mercats municipals un total de 43 grups de diferents centres, sumant uns 1.000 alumnes.

ACTIVITAT EDUCATIVA
Un monitor ha explicat als alumnes les funcions de la cadena comercial de fruites i hortalisses (consumidors, mercats detallistes, mercat central majorista de Mercapalma i productors). S'explicà tota la informació relativa a la piràmide de l'alimentació, el tipus de producció o la higiene i la seguretat mentre els alumnes visitaven el mercat interactuant amb els venedors. Tot això s’ha realitzat amb una metodologia dinàmica i participativa.

Els alumnes de l'Escola d'Hoteleria de les Illes Balears feren unes demostracions d’elaboració de figures de fruita i les hortalisses.

LES XIFRES DEL PROJECTE

OBJECTIU
RESULTATS
Nº de alumnes
1.080
Nº enquestes a detallistes
24
Nº enquestes a professors
43
Nº dinamiques de grup
3
Quilos fruita distribuïts
500
Nº de visites
43
Satisfacció professors respecte visita
10/10
Número mercats que han participat
5
Número majoristes que han participat
17
Número detallistes que han participat
81


ANALISI DE LES DINAMIQUES DE GRUP ALS MERCATS

L’objectiu fonamental de les dinàmiques fou identificar els principals problemes que els detallistes perceben respecte del seu mercat o dels mercats en general, identificar les possibles solucions per a aquestes problemes, i identificar els responsables per a donar-los solució.
Cal destacar, abans de mostrar les conclusions definitives algunes generalitats sobre les opinions dels detallistes.
Els detallistes participants tenen una opinió molt positiva respecte del valor de la funció i de la tasca que desenvolupen els mercats tradicionals, i per tant respecte del valor de la seva pròpia feina. Pensen que els mercats tenen valors afegits respecte a d’altres establiments de venda d’alimentació, de caràcter cultural i d’estil de vida que pensen que s’han de preservar.
Els detallistes opinen que no hi ha unió i solidaritat suficients entre els mateixos detallistes, i això dificulta la posada en marxa de les diferents iniciatives. A més, aquesta qüestió s’agreuja quan parlam de la col·laboració entre els diferents mercats, que es percep com a pràcticament inexistent (els detallistes desconeixen en gran mesura la situació de la resta de mercats).
També hi ha la sensació que la forma de funcionament interna dels mercats (tant pel que fa a normativa com a estructura dels òrgans de govern), comença a quedar obsoleta i potser seria necessari revisar-la i actualitzar-la.
Hi ha una opinió generalitzada de necessitat de prestar més atenció a l’estat general de les infraestructures dels mercats, tant pel que fa a l’edifici en general com respecte de les mateixes parades (encara que la percepció no és molt dolenta, però sí es considera una qüestió imprescindible per a la bona imatge dels mercats).
En general, tots coincideixen en què allò més necessari és aconseguir més clientela. Com més gent vagi als mercats millor, ja bé sigui com a client directament o com a “visitant” que es converteixi en client potencial. A més s’ha d’aconseguir que la realització de les compres al mercat sigui tan còmoda com sigui possible per als clients.
Els detallistes creuen que les administracions públiques no donen prou suport als mercats, però a la vegada són conscients que la principal responsabilitat per a millorar la situació és dels mateixos detallistes i mercats, i que la manca d’unió i participació comunes és un problema important.


PREMIS
  • Premi al millor dibuix.  S'ha premiat el millor dibuix de cada curs i per mercat.
Mercat de l’Olivar:
Sandra Ben Junior Solomon. CEIP Anselm Turmeda
Libertad Matas Botia. CEIP Anselm Turmeda
Amanda Rios Crespí. CEIP Gabriel Vallseca
Mary Franklin Oru. CEIP Gabriel Vallseca

Mercat de Pere Garau
Brandon. CEIP Alexandre Rosselló
Ivette Loza. CEIP Alexandre Rosselló
Laura Jimenez Velazquez. CEIP Son Canals
Nando Torres Ramón. CEIP Son Canals

Mercat de Santa Catalina
Maximiliana Martinez. CEIP Jaume I
Victor Manuel Lopez Carrejo. CEIP Jaume I
Celina Vanessa Villanueva Lopez. CEIP Jaume I
Stefi. CEIP Jaume I

Mercat de Llevant
Fabiola Hidalgo Guarachi. CEIP Pintor Joan Miró
Amina Ezzanoury Jdayah. CEIP Pintor Joan Miró

  • Premi a l’escola millor valorada:
Liceo Francès.
  • Premi a les parades millor valoradas:
Carnisseria Comas. Mercat de l’Olivar
Fruites s’Heura. Mercat de l’Olivar
Fruites s’Hortola. Mercat de l’Olivar
Fruites Can Gelabert. Mercat de l’Olivar
Xarcuteria Creus. Mercat de l’Olivar
Avicola Fuster. Mercat de l'Olivar
Fruites Germans Fiol. Mercat de Pere Garau
Carnisseria Bonnin. Mercat de Pere Garau
Xarcuteria Germans Mas i Colom. Mercat de Pere Garau
Xarcuteria Virgilio Izquierdo. Mercat de Santa Catalina
Vins Can Novell. Mercat de Santa Catalina
Carnisseria La Boucherie. Mercat de Santa Catalina
Fruites Barbara Serra. Mercat de Camp Redó
Xarcuteria Gallego & Román. Mercat de Camp Redó
Fruites Pizà Jaume. Mercat de Llevant.

  • Reconeixement als majoristes de Mercapalma que han participat:
Agroilla
Agromallorca
Bibifrut
Cultivar
Es Merca
Fruita Bona
Fruites Caimari
Fruites d’Or
Fruites Francia
Frutas Huguet
Frutas Moreno
Frutas Muñoz
Ginesito
Hermanos Fernandez
Mealmapo (Fruites Bon Any)
Palmafruit
Vda. Antoni Serra
  • Reconeixement a l'Escola d'Hoteleria. Premi a les millors presentacions de fruites realitzades pels alumnes.
Guanyadors
Cuina: Jose Vich Marce
Restauració: Victor Martín Bowden
Reconeixements
Cuina:
Carlos Martinez Borrego
Hernan Lucas Lucero
Matilde Villalobos Bernal
Martha Carolina Cuellas Caicedo
Jaume Llorenç Clar Galmés
Restauració:
Ursula Truyols Brüche
Albert Cardell Garcias
Miguel Bibiloni Perelló

ENTITATS COL·LABORADORES
-Ajuntament de Palma.
-Mercapalma.
-Federació de Mercats Permanents de Mallorca.
-L'Escola d'Hoteleria de les Illes Balears,
-L'Associació Patronal de Majoristes de Mercapalma de Fruites i Productes Hortícoles.
-Cambra de Comerç.
-Conselleria de Presidència, Area d’Agricultura i Pesca
-Conselleria de Comerç, Indústria i Energia.
-Conselleria d'Educació i Cultura.
-Conselleria de Salut i Consum.